Week 2 - Reisverslag uit Battaramulla South, Sri Lanka van Margo Jansen - WaarBenJij.nu Week 2 - Reisverslag uit Battaramulla South, Sri Lanka van Margo Jansen - WaarBenJij.nu

Week 2

Door: Margo Jansen

Blijf op de hoogte en volg Margo

27 November 2015 | Sri Lanka, Battaramulla South

Maandag

De eerste projectdag na ons heerlijke weekendje. De kinderen waren erg druk. Net als in Nederland zitten ze nog vol met energie van het weekend. Het was dan ook lastig om ze bij de les te houden. Vooral toen grade 1 er ook bij kwam. Concentratie was ver te zoeken dus het was maar goed dat we actieve spelletjes gepland hadden.

Toen we terug kwamen kregen we er twee nieuwe kamergenoten bij. Twee zussen uit Nieuw-Zeeland. Aardige meiden. Dus nu delen we onze ietwat kleine kamer met 4 personen. Er zou ook nog een Duits meisje komen in de andere kamer maar ze was er pas erg laat dus toen sliepen we al.

Dinsdag

Het nieuwe meisje ontmoet. Lijkt me ook een aardig meisje. Wel raar opeens 3 nieuwe huisgenoten erbij in één dag.

Lenneke was ziek en daarom zijn we vandaag niet naar ons project gegaan want dat zou betekenen dat ik helemaal alleen moest aangezien toevallig vandaag onze tolk ook niet mee kon. Daarom ben ik met Marloes (een andere vrijwilliger uit ons huis) meegegaan naar haar project want zij was ook alleen met haar tolk want haar projectpartner was voor een aantal dagen op rondreis. Hun project is op de Cathedral boys college. Een stuk verder rijden met de tuktuk.. jeetje. Onderweg, ongeveer halverwege de rit, komen ze langs een vuilnisbelt. Je ruikt t al op meters afstand en de stank is echt niet te verdragen zo smerig. Het is ook niet zomaar een hoopje afval maar echt letterlijk net zo groot als een echte berg. Mega groot gewoon. Er staan ook graafmachines bovenop en doordat de berg zo enorm groot is lijken de machines heel klein. ZO groot dus :P Dus het stonk echt heel erg.

Toen we eindelijk bij het project aankwamen moesten we eerst langs het schoolhoofd. Hij ging dan voor ons de dag plannen, naar welke klassen we wanneer zouden gaan. Dit duurde, en duurde, en duurde.. hij had echt alle tijd van de wereld. Ondertussen moesten we allerlei dingen invullen waarvan ik nog steeds niet weet waarvoor maargoed. Uiteindelijk kregen we de planning voor vandaag mee. Als eerst gingen we naar groep 3B. Toen we bij de klas waren zag ik 7 kinderen van 8 jaar oud. Ik had de klas groter verwacht. We hebben wat lessen en activiteiten met ze gedaan. Het was leuk maar net als onze kleine aapjes luisterden ze niet echt heel erg goed… gewoon niet dus. Elkaar vervelen zijn ze hier heel goed in :P Vervolgens een half uur pauze gehad (dat was schijnbaar normaal.. luxe!) Na de pauze gingen we naar groep 2 want ze hadden een examen. Na het examen afgenomen te hebben moesten we het nog nakijken. Dit vond ik best leuk om te doen. Er waren er best wel wat die 100% scoorden. Dat vond ik wel knap aangezien het een Engels examen was. En na het nakijken waren we klaar voor die dag dus echt heel veel hadden we niet gedaan.

Smiddags zijn we nog even naar de winkels in het dorpje gegaan. Daar heb ik een bidon gekocht want die ben ik vergeten en aangezien je hier goed moet drinken is dat wel handig. Savonds hebben Lenneke en ik nog even met Dirkje en Lynn geskyped om plannen voor het weekend door te spreken. We gaan naar Kandy!

Woensdag

Vandaag hadden we een vrije dag vanwege iets met de maan :P. Maar eerst ben ik met Lenneke mee geweest naar het ziekenhuis om naar haar keel te laten kijken. Toen ze klaar was met haar consult kreeg ze de halve apotheek mee naar huis.. en dat allemaal voor een zere/ontstoken keel, jeetje. Stel je voor je hebt echt iets heel ernstigs, hoeveel krijg je dan wel niet?!

Na het ziekenhuisbezoekje zijn we lekker gaan genieten van onze vrije dag. We wilden eigenlijk naar Colombo maar aangezien we dachten dat alles toch dicht zou zijn hebben we dat maar niet gedaan. We zijn nog even in het huis gebleven tot de lunch en daarna zijn we naar het strand geweest. Het was een lekker vrij dagje met heerlijk zonnig weer.

Donderdag

Weer een dagje bij de kinderen op stage. De jongens waren naar de kapper geweest, dus was er bijna geen haar meer over op hun hoofd (vast beter voor de luizen). Vandaag kwamen de twee Nieuw-Zeelandse zussen met me mee om alvast een kijkje te kunnen nemen. Het was fijn om er extra handen bij te hebben nu Lenneke ziek thuis was. De dag verliep verder rustig maar het was wel aanpoten.

Na het project zijn we met zijn 4en naar Colombo gegaan. Daar is een grote markt, Peta-market oid? Daar zijn we naartoe gegaan. Toen we af werden gezet door de tuktuk dacht ik dat we al in de straat waren want er waren zoveel kraampjes en winkeltjes e.d. Maar toen we een smal stukje in gingen en aan beide kanten bedolven werden door de fruitkraampje, speelgoedkraampje, kledingkraamjes, telefoonkraamjes, etc. toen kwamen we uiteindelijk uit op een straat die compleet volstond met marktkraampjes. Maar ze verkochten allemaal hetzelfde. Dus om de 100 meter kwam je weer dezelfde dingen tegen. Helaas geen souvenirs. Daar zijn ze hier blijkbaar niet zo van. We hebben onze ogen uitgekeken en vanalles bewonderd.

Toen we terug gingen hebben we ons met zijn 4en in een tuktuk gefrot. De twee zussen gingen bij elkaar op schoot. Pas toen we al aangereden waren vertelde de tuktuk-driver dat het eigenlijk illegaal was… fijn dat je dat optijd laat weten. Dus telkens als er politie was (en dat leek die dag overdreven vaak te zijn) dook Morgan (die op schoot zat) naar achteren zodat je Brislen niet meer kon zien. We hadden erg veel lol gehad en zijn uiteindelijk zonder boete of gevangenisstraf op plaats van bestemming gekomen. De dag sloten we af met een ijsje bij de Mac! “want we moesten wisselgeld hebben” :P

Vrijdag

De kinderen waren vandaag niet vooruit te branden. Ze waren erg moe en niet geconcentreerd dus het was voor ons een zware dag. Ik was blij toen het eindelijk 13:00u was en we naar huis konden. Wat we ook probeerden aan te bieden het was allemaal niet goed, niet boeiend of ze waren afgeleid door iets anders. Ze moesten om alles huilen en het was echt vermoeiend.

In de middag dan ook vrij weinig gedaan om lekker tot rust te komen. Savonds hebben we met de twee Nieuw-Zeelandse zussen en het Duitse meisje typische rituelen van het eigen land uitgedeeld. We hebben veel gelachen om de rituelen of typische dingen van de andere landen. Er kwamen veel typische snacks, tradities en muziek langs. Een gezellig avondje.

We hebben onze tassen voor het weekend al gepakt omdat we morgen heel vroeg al vertrekken met de trein.

We hebben zin in het weekend, Kandy!

• 30 November 2015 - 07:47

Maria:

hoi Margo,
    Weer een mooi verslag!
    Het zal wel wennen zijn om je kamer nu met 3 anderen te delen, weinig privacy.
    En de stage activiteiten zijn nog al wisselend als ik je verhaal zo lees. Het lijkt me voor de kjnderen ook niet handig om zo vaak andere mensen voor de klas te hebben staan. Dus het is voor jullie wennen, maar zekere ook voor die kleine kinderen.
    En dan heb je weer een fijn weekend om uit te rusten en leuke uitstapjes te maken!
    Groetjes, mama