Week 4 - Reisverslag uit Battaramulla South, Sri Lanka van Margo Jansen - WaarBenJij.nu Week 4 - Reisverslag uit Battaramulla South, Sri Lanka van Margo Jansen - WaarBenJij.nu

Week 4

Door: Margo Jansen

Blijf op de hoogte en volg Margo

18 December 2015 | Sri Lanka, Battaramulla South

Maandag

Onze een na laatste week is begonnen! Het was spannend om vandaag naar ons project te gaan want de kinderen hebben vakantie. Dus we waren erg benieuwd of er veel veranderd zou zijn in de klassamenstelling of de structuur van de dag o.i.d.

Toen we aankwamen hadden we onze kinderen samen met de 1th grade. Dus dat was wat we verwacht hadden. Nadat we ons programma waren gestart kwamen er opeens 4 vrijwilligers binnen gelopen en hun coördinator. Het was een hele rare situatie want schijnbaar moesten zij op dezelfde groep hun project uitvoeren. Dus dat was wel even passen en meten om ons programma te mengen met dat van hun. De coördinator die ze bij zich hadden was echt verschrikkelijk. Ze had alle goede bedoelingen maar ze was zo enorm bazig. Ze ging zelfs mij en Lenneke zeggen wat we zouden moeten doen of wat we verkeerd deden.. hallo.. we zijn hier pas voor 3 weken en jullie net één dag dus ga ons niet zeggen wat wij moeten doen..

Dus toen hebben we ook nog mee moeten doen met rollenspellen die ze wilde doen om kinderen manieren bij te brengen en ze te leren wat goed en fout is. En nog steeds was ze bazig en we moesten dit doen en dat zeggen en zus en zo.. wat n bemoeial echt verschrikkelijk..

Dus dat hebben we toen de rest van de dag vol moeten houden. Gelukkig kon er toch af en toe nog wel een complimentje vanaf dat ze kon merken dat we al veel gedaan hadden.. dankjewel.

Gelukkig hadden de kinderen om 12:00 al lunch dus hoefden wij een uur niks te doen :P.. alhoewel ze pas om 12:30 lunch kregen en de kinderen dus een half uur aan tafel hebben moeten wachten tot t eindelijk kwam.
Toen de kinderen aan het wachten waren wilde die coördinator het plan voor morgen door spreken. Maarja, wij maken dat altijd na het project in de middag voor de volgende dag. Dus wij hadden nog niks en ze was allemaal dingen aan het opnoemen waarvan ik dacht van.. dat is veel te moeilijk voor ze.. en ze vond dat we vanalles moesten doen om een betere documentatie van alles te hebben en.. oghpff.. k werd er echt enorm chagrijnig van.

Gelukkig vonden de andere vrijwilligers die onder haar regime waren het ook een beetje ongemakkelijk en ze verontschuldigden zich ook af en toe voor hun coördinator wanneer ze niet in de buurt was :P

Dus ik was blij dat we eindelijk naar huis konden. Maar toen bleek dat Lenneke en ik allebei ook nog eens luizen hadden. Dus de dag was echt oprecht mega verschrikkelijk. We hebben die middag dan ook snel iets tegen de luizen gekocht en het meteen in ons haar gedaan. Volgens mij waren we er nog redelijk snel bij dus hopelijk blijven ze nu weg.

Ik ben heel benieuwd naar morgen.. hopelijk is die coördinator er niet bij of maar heel even :P

Dinsdag

Vandaag ging het al een stuk beter met de andere organisatie. De vrouw was minder bazig en we konden gewoon ons eigen ding doen en kregen ondersteuning van de andere vrijwilligers. De kinderen waren vandaag wel erg druk. Misschien wilde ze de nieuwe leraren even uittesten.
We hebben ze geleerd om te springtouwen. Dat was erg leuk en het lukte nog ook, bij sommige tenminste.

Gelukkig hadden we geen jeuk o.i.d. dus ik denk dat we van de luizen af zijn. Het waren er gelukkig ook niet heel veel. En toch best knap dat we ze pas na 4 weken kregen :P

Woensdag

Vandaag waren de andere vrijwilligers er niet, ze hadden (nu al) een dag vrij want de kinderen zouden op een uitstapje gaan en dan zouden er dus maar heel weinig kinderen zijn. Maarja onze kinderen waren er wel nog gewoon dus wij zijn gewoon gegaan.

Ik denk dat we in die 4 weken die we er nu zijn nog nooit zo’n relaxte dag hebben gehad. De kinderen waren ontzetten rustig en hebben bijna twee uur lang volgehouden met kleuren. We hebben boekjes voorgelezen en dat vonden ze erg leuk en toen kregen ze erg vroeg al een speciale lunch waardoor wij ook nog eens veel eerder klaar waren.

’s Middags hebben we samen met alle huisgenoten kaartspelletjes gespeeld, het was een gezellige middag.

Donderdag

Compleet uitgerust konden we aan de dag beginnen. We hebben weer touwtje springen met ze gedaan, wat ze nog steeds heel leuk vinden. Ook hebben we vandaag de muziekinstrumentjes gemaakt. Het ging een stuk beter dan verwacht. Ze vonden het leuk om te doen en ze bleven ook nog eens geduldig en netjes in de rij wachten. Helaas konden we ze niet echt motiveren om er daadwerkelijk muziek mee te maken haha. De rijst opeten die erin zat was toch wel echt veel interessanter.

Er gingen vandaag 3 kinderen naar huis, naar hun biologische moeder om daar de vakantie te vieren. Dit was wel speciaal om te zien. De kinderen werden helemaal netjes aangekleed en ze kregen gel in hun haren en een poedertje in het gezicht om helemaal netjes en ‘schoon’ naar huis te kunnen gaan. Erg bijzonder om te zien maar ook wel heel fijn om te zien dat ze wel echt veel moeite doen voor de kinderen.

Ook vandaag hadden de kinderen weer op tijd lunch dus we konden weer wat eerder gaan. En net als vorige week is vandaag onze laatste dag voor deze week omdat we morgen ons Visa moeten verlengen en dat kun je het beste in de ochtend doen.

Morgenavond vertrekken we naar de Adams Peak! :D het wordt een hele uitdaging om deze berg te beklimmen maar hopelijk is de zonsopgang heel mooi en zo ook het uitzicht.

Tot snel!