Weekend 1, Mirissa beach and Galle - Reisverslag uit Mirissa South, Sri Lanka van Margo Jansen - WaarBenJij.nu Weekend 1, Mirissa beach and Galle - Reisverslag uit Mirissa South, Sri Lanka van Margo Jansen - WaarBenJij.nu

Weekend 1, Mirissa beach and Galle

Door: Margo Jansen

Blijf op de hoogte en volg Margo

23 November 2015 | Sri Lanka, Mirissa South

Dit weekend zijn we naar Mirissa vertrokken. De treinreis duurde wat lang (3 uur) en we hebben in de trein de zonsondergang kunnen zien. Dit was echt heel erg mooi. Op het station de tuktuk gepakt en we waren binnen no time bij ons hotel. Toen we op onze kamers kwamen viel mijn mond open. Twee grote tweepersoons bedden voor ons tweeën! helemaal super. Toen savonds op het strand gegeten want ja.. ons hotel lag direct aan zee :D een prachtig uitzicht.
Die avond nog gezellig bijgekletst met Dirkje en Lynn en natuurlijk nog even gekaart.

De volgende dag gingen we Whalewatchen oftewel we gingen waarschijnlijk walvissen zien! We moesten wel al vroeg op maar toen ik de deur opendeed vond ik het totaal niet meer erg. Een prachtig uitzicht over het strand en de zee, direct van onze slaapkamers! Onbeschrijfelijk mooi.

Toen op pad voor het whale watchen. We kwamen aan in een naar vis stinkende haven. We werden bij de boot afgezet. We zijn op het bovenste dek gaan zitten van de boot. Hier moest je op kussens op de grond zitten.
Eenmaal vertrokken kregen we ontbijt, want ja het was nog heel erg vroeg.
Na een tijdje kwamen we dan eindelijk dichtbij en opeens riep een bemanning iets. Een walvis! Heel de boot in rep en roer en iedereen probeerde een glimp op te vangen van het adembenemende dier.
Gelukkig kwamen er nog een paar meer, 3-4 verschillende walvissen gezien en ze kwamen wel vaker terug. De laatste die we zagen was echt heel groot, je kon heel zijn rug zien wanneer die boven kwam. Erg gave ervaring.
Helaas geen dolfijnen kunnen zien maar gelukkig wel de walvissen waar we uiteindelijk ook voor kwamen.

Na een tijdje zijn we weer terug naar de haven gegaan. Opeens werd ik door de bemanning gevraagd of ik de boot wilde besturen :O. Okee dan, schijnbaar in één dag mijn vaarbewijs gehaald?! Haha. Was wel gaaf én we zijn niet verongelukt :D

Toen we terug kwamen was het nog steeds heel vroeg, half 10 ofzo, dus we besloten om naar Galle te gaan.
Onze eerste ervaring in een Sri Lankaanse bus. Wat een ervaring haha. We stapten niet eens bij een bushalte op, gewoon een keer zwaaien van joehoe ik wil mee en de bus stopt voor je. De bus was al rampestamp vol voordat we uberhaupt instapten dus we moesten in het gangpad staan. Pas toen we een tijdje onderweg waren hoefden we pas te betalen dus je hebt geen eens een buskaartje nodig. De busreis verliep goed maar erg lomp. De chauffeur gaf goed gas waardoor we ipv 1,5 u maar drie kwartier in de bus zaten. Dit vonden we niet erg want het was nogal warm.
Eenmaal in Galle aangekomen liepen we maar ergens naartoe. Toen zagen we een toeristen informatie punt. Daar zijn we naartoe gegaan om te kijken wat we allemaal konden doen enzo. De man die ons inlichtte was erg aardig en regelde voor ons een tuktuk die dan de hele dag met ons mee zou gaan en ons alles zou laten zien. Nouja, beter kan niet toch? Dus wij een hele dag in de tuktuk, maar ik vond het wel erg mooi. We zijn niet echt in de binnenstad van Galle geweest maar we hebben vooral veel omgeving gezien. Het was heel erg mooi en we hebben veel van de cultuur kunnen zien. We gingen als eerst langs een rock temple. Dit was erg mooi. Er stond een heilige boom waar mensen allerlei dingen in hadden gehangen om geluk te krijgen. Binnen in de tempel waren een aantal buddha beelden (grote :O). het was erg mooi om te zien.
Na de tempel zijn we langs de rijstvelden doorgereden naar de kruidentuin. We kregen allerlei kruiden te zien, ruiken en voelen. Onder andere een ontharingscreme. Nou, en of dat deze werkte. Mn pols is nu dus kaal haha.
Na de kruidentuin zijn we langs de fisherman geweest. Dit zijn vissers die op palen zitten te wachten tot ze beet hebben (zie foto). Typisch Sri Lankaanse gewoonte. Leuk om te zien maar daardoor ook wel een toeristische trekpleister.
Vervolgens zijn we naar een schildpadden centrum geweest. Het was een klein tuintje met verschillende zeeschildpadden van eitjes tot heel grote.
Daarna nog doorgereden naar de theeplantages. Grote velden vol met thee en vanalles en nog wat. Een kaneelplant geproefd, apart maar je proefde het inderdaad wel echt. Aan het einde van de toer nog een overheerlijk stukje (veeeels te klein) chocolade cakeje gehad. Man die was goed en natuurlijk thee.
Helaas geen tijd meer gehad om ook naar de theefabriek te gaan dus nu weten we nog niet hoe de thee gemaakt wordt :P
Na de theeplantages zijn we weer terug naar Galle gereden om daar nog de binnenstad te kunnen zien voordat we weer terug moesten.
Helaas mislukte deze poging want we konden t niet goed vinden en we waren moe dus hadden geen zin meer haha.
Dus toen zijn we maar weer met de bus terug gegaan naar ons hotel. Maar aangezien er geen bushalte voor ons hotel zat was dat nog wel even spannend. Gelukkig wilden ze ons wel voor de deur afzetten (het was inmiddels al donker). Toen we uitstapten konden we ons hotel niet zien dus zijn we maar een stukje verder gelopen. Toen we het daarna nog niet konden vinden werd het wel een beetje spannend omdat we geen flauw idee hadden waar we waren en het was al donker. Uiteindelijk waren we best wel voor de deur afgezet maar hadden we het gewoon niet gezien en zijn we de verkeerde kant ingelopen.. domdom :P
Dus toen gelukkig alsnog veilig thuis gekomen.
Daar savonds weer heerlijk op het strand gegeten, pizza!
De avond werd afgesloten door een potje kaarten.

De volgende ochtend was het alweer de laatste dag van ons heerlijke weekendje in het zuiden. We hadden een dagje strand gepland. Een klein stukje in de zee lag een kleine rots. Hier kon je opkomen door een gammel en scheef trappetje, niet helemaal veilig maargoed. Het uitzicht vanaf de rots was echt heel mooi.
Het water van de zee was niet eens koud, het was heerlijk om in te zwemmen.
Na het zwemmen nog even liggen zonnen en toen moesten we gaan.
We hadden niet in de gaten dat we onwijs verbrand waren ondanks het goede insmeren. (ik was mijn buik vergeten...) oeps.. dat gaat nog zeer doen.
Vervolgens was het dan tijd om weer terug naar onze vrijwilligershuizen te gaan. We gingen met zijn 4en met de trein terug naar Moratuwa (hier zit het verblijf van Dirkje en Lynn) en Lenneke en ik moesten dan nog een tuktuk pakken voor een uur om bij ons verblijf te komen. De tuktukbestuurders probeerden ons allemaal een dure rit aan te smeren maar uiteindelijk gelukkig toch een goedkopere gevonden. Maar dat hadden we beter niet kunnen doen want hij bleek de weg niet te kennen waardoor hij op gegeven moment besefte dat het veel verder was dan hij dacht. Hij wilde dan ook meer geld krijgen. Aangezien het al donker was en we naar huis wilden hebben we dit maar gedaan want anders stonden we daar ergens in de middle of nowhere.

Gelukkig uiteindelijk na een veeels te lange rit toch veilig thuis aangekomen en bijna gelijk aan kunnen sluiten voor het eten.

Het was een super leuk weekend en ik heb er enorm van genoten.

• 23 November 2015 - 13:24

Giel Van Engelen:

Hey Margo,
    We smullen van je reisverhalen! Dat wordt straks toch zeker ook in boekvorm uitgegeven, hé?
    En je stageverslag zal 'zeker & vast' een hoog cijfer halen!
    Super groet, bij ons is de winter nu echt begonnen en krabben we het ijs van onze autoramen. Take care (echt niet verdwalen in 't donker) en liefs, Giel

• 23 November 2015 - 14:25

Papa:

Hallo Margo,
    Ik heb al een heel verhaal van je gehoord gisteren toen we geskyped hebben.
    Maar nu ik dit verhaal lees, heb je een prachtig weekend gehad,veel gezien en gedaan
    je geniet in volle teugen zo te lezen.
    Nu heb je ook een idee hoe groot een vis kan worden he!
    Kijk je wel een beetje uit met die zon, want het gaat daar hard het verbranden.
    Heb met plezier jou verslag gelezen en kijk al weer uit naar je volgende ervaring.
    Groetjes Papa,en een poot van Dikkie.

• 23 November 2015 - 19:21

Anja En Riet:

Hoei Margo,
    Wat n start! en mooi verhaal!
    Wij blijven nieuwsgierig naar je ervaringen en belevenissen; samen met je maatjes.
    Tot gauw weer. grtjs van AN en RI.

• 23 November 2015 - 20:38

Maria:

Hoi meisje,
    Ik lees weer een mooi verslag, veel gezien,klinkt heel leuk allemaal. Maar ook wel spannende momenten! Let je wel ook goed op jezelf? En niet in het donker gaan dwalen aub!
    Veel groetjes.xxxmama

• 25 November 2015 - 08:53

Jacqueline:

Hi Margo, het leest als n spannend boek ! Heel mooi reisverslag en avontuurlijk allemaal ! Fijne tijd met z'n allen , enjoy...
    Groetjes, ook van Rosien

• 25 November 2015 - 16:25

Margo Jansen:

Dankjewel voor jullie leuke reacties allemaal, ik heb het hier inderdaad erg naar mijn zin en vooral de weekenden zijn super. Ik zal goed op mezelf letten hoor!

• 27 November 2015 - 13:02

Jan:

Hallo Margo,
    Wat vervelend dat jou telefoon stuk is, maar we kunnen ook langs deze weg contacten, toch?
    Ik kreeg een TIP van mijn ( sri lanka's ) collega,als jullie het kaarten beu zijn kun je een spel daar
    kopen dat heet CARROM, het moet volgens haar best een leuk srylankees spel zijn.
    Hoop dat het nog steeds goed gaat daar,skipe in het weekend wel weer.
    Groeten papa.